Dear reader, thanx a lot for visiting this blog..do follow by clicking the button below..tqvm..:)

Jun 5, 2012

Tips berjaya bisnes part time !!

ok..ok...hajat di hati nak share dekat my business blog je...

tapi rasa nak mengarang dalam bahasa kebangsaan...hehehhehe...oh ! my english pun tunggang terbalik..so malas nak fikir nak pakai perkataan apa...kekekekee....

sebelum2 ni banyak sebenarnya daku dapat soalan2 dan pertanyaan2 dari kawan2...family n ada jugak strangers yang tanya macam mana daku manage masa buat part time...ye la..keje daku di opis dah amek from 8 pagi sampai 5 petang..then ada anak kecik n ada rumahtangga nak dijaga..

so, selalu daku share by verbal je...terasa nak share pulak di blog so that kalau ada yang sedang belajar untuk manage 2 pekerjaan dalam masa yang sama..maybe boleh amek sikit2 tips amatur dari daku ni k...

1. Cari environment kerja yang supportive untuk kita buat part time

Kerja hakiki yang ada rutin - maknanya kerja tu hari2 u all dah tau apa nak buat n dah ada prosedur2 nye...supaya korang tak terlalu beban bila keje part time nak dimasukkan dalam jadual hidup korang...
 
tapi kalau keje yang takde rutin n depend on daily task yang sentiasa berubah2....bukan tak boleh buat part time tapi u all kene ada semangat yg lebih n lebih kental dalam menghadapi pressure..
 
bukan pressure part time tak jalan or tak menjadik tapi pressure dengan penat n kelam kabut sikit nak manage masa...
 
 
Bos jugak mainkan peranan yang penting - Bos pun manusia..so ada perasaan and kehendak...
 
kebanyakan bos nak kita perform. So, dalam waktu pejabat, kita deliver kerja kita as expected, then bos takde la kacau....tapi kebanyakkan bos sekarang ni pun ada side income..tak caya pegi tanya bos korang....hehehe...:)
 
2. Fokus pada kerja dan part time

Dari jam 08.00 - 17.00 setiap hari bekerja...jangan la campur adukkan hal keje hakiki dan keje part time...
 
macam daku, kenapa daku pilih perniagaan online dalah satu sebabnya daku senang nak manage masa...
 
perniagaan online tak perlukan kita kene keluar jumpa customer or prospect setiap masa...setiap marketing n sharing di buat di depan laptop di waktu santai macam masa lunch or lepas opis hour or pagi2 sebelum waktu opis bermula..
 
so kita bebas nak guna which time yang sesuai n tak perlu sampai kene masuk opis lambat or kene keluar di waktu opis or apa2 yang menyalahi etika bekerja kita...so kita akan dapat fokus bekerja dalam masa pejabat dan fokus bisnes lepas abis waktu pejabat..
 
 
mula2 memang susah nak tune minda dengan dua keje serentak ni..but alah bisa tegal biasa...hari2 kita train diri lama2 kita serasi dengan jadual baru tu...kita yang mencorakkan minda kita berfikir kan..:)
 
moralnya, masa bekerja, kita bekerja betul2...masa berbisnes..kita all out...so that masa yang sedikit dapat hasilkan outcome yang berkualiti..
 
kebanyakkan dari kita takde modal yang besar untuk memulakan sesuatu bisnes, tapi kita still ada MASA sebagai 'modal'...so manfaatkan 'modal' itu sebaik yang mungkin...:)

3. Ubah minda kita

"Untuk mengubah hidup dari biasa2 kepada luar biasa...tinggalkan zon selesa anda...kerana zon selesa akan menjadikan anda seorang yang pasif dan biasa2 sahaja"

Sebelum buat bisnes rutin hidup daku, isnin sampai jumaat pagi keluar bekerja, petang balik amek anak n lepak di rumah, malam-malam bersantai depan TV dengan suami dan anak...tido dan ulang aktiviti yang sama setiap hari..sabtu ahad kalau ada bajet lebih keluar jalan2 makan di luar, tengok wayang, shopping barang rumah....Tapi, kerugian di sini sebab kita tak manfaatkan masa yang ada untuk sesuatu yang lebih luarbiasa yang daku mampu dapat.
 
 
Semua orang yang berjaya spend masa untuk orang, lebih daripada untuk family sendiri. Ambil contoh motivators yang terkenal (cuba research live diorang ye). Masa diorang tak menentu. Kadang2 program sampai ke pagi, even weekend pun ada program. Adakah family diorang terbiar, anak2 tak pandai? Sebaliknya, anak2 mereka pun jadi hebat dalam pelajaran. Sebabnya, mereka akan tengok parents. Kalau parents hebat, mereka juga akan jadi hebat. 
 
 

4. Sentiasa berkomunikasi dengan pasangan

Kalau macam daku, dekat rumah cuma ada daku, hubby n anak...so kene banyak communicate dengan hubby supaya hubby faham jadual part time kita..

bila masa kita dapat buat keje rumah n jaga anak, bila masa hubby kene bantu turun padang..so that hubby akan bersedia minda dan fizikal..n dari itu hubby boleh susun jadual dia juga..

sebab hubby kita pun ada masa nak buat aktiviti sendiri..so bila ada komunikasi yang jelas tentang aktiviti masing2...kita berdua suami isteri dapat uruskan masa masing2 dengan lebih baik...


selalu yang buat hubby kita marah n tak bagi kita buat keje lain sebab kita suka last minute bagitau dia apa kita nak buat...so cuba elakkan keje last minute dan maklumkan at least sehari atau 2 hari sebelum aktiviti part time korang berlaku...

takde suami yang nak tengok isteri bersedih kan..lagi2 kalau isteri tunjuk semangat luar biasa dalam mengerjakan keje2 part time ni...hasilnya pun suami kita tau untuk keluarga juga...so komunikasi itu sangat2 penting jangan sesekali abaikan or anggap remeh...

5. Spend quality time dengan keluarga

Selalu kene bagi reward untuk family kita...bila kita busy dengan hal part time...kita dah tak focus sekejap dengan anak dan suami..

so bila ada masa terluang yang takde appointment, kita luangkan 100% masa kita untuk bersama mereka...macam daku dah jadi rutin kalau takde kelas produk or takde appointment dengan customer or prospect, kami suami isteri akan bawa anak bermain di playground n menonton movie...


macam CDM Kak Ana selalu pesan..quality time dengan keluarga is more important than quantity time...alhamdulillah daku dapat perlahan2 ikut nasihat kak ana tu sekarang ni..:)

 "Sacrifice kesenangan sekarang untuk kesenangan masa depan"
 
InsyaAllah...

No comments: